Pardus Macerası 1 (Pardus 2007- Felis Chaus )

Aşina olduğumuz Gazete bayisinin önünden geçerken, bu ay almayı unuttuğum bilim ve teknik dergisi gözüme ilişti. Hemen neler var neler yok diye kapağını incelemeye koyulmuşken,Linux tabanlı ulusal işletim sistemimiz Pardus‘un son sürümü olan Felis Chaus Pardus 2007’yi bir diskte ek olarak verdiğini gördüm, durmadım ve hemen aldım.
Dergi 3.5 YTL, eğer Pardus’u kotalı( ve dünya’nın en pahalı!) ADSL bağlantımla indirmeye kalksaydım bana maliyeti 10YTL’nin üzerinde olurdu ( kota aşımı bakımından)…
Hemen belirteyim ki, Pardus ve Diğer Linux ürünleri tamamen Ücretsizdir, yani Pardus tamamen BEDAVA!
Eve geldiğimde, eski diz üstü bilgisayarıma Pardus’u kurmaya karar verdim. Pardus kurduğum bilgisayarımın özellikleri ise şöyle;
aynen böyle ;)
Compaq Presario 2100
celeron 2.4Ghz CPU
256 Mb DDR2 266Mhz
Ali anakart
ATI IGP 340M ekran kartı ( en çok sorun yaşanan ekran kartlarından, microsoft’ta da linux’ta da)
15.6” vga monitör ( en fazla 1024×768 benek ne yazıkki :( )
40 Gb HDD
DVD-CDRW combo
seskartı ve 100Mb/s ethernet…
şimdilik bahse değer donanım bunlar olsa gerek…
zaten bios ayarları CD’den açılış yapmaya ayarlı olan bilgisayarıma diski yerleştirdim ve kurulumu başlattım. kurulumda anlatılmaya değer tutulacak bir durum söz konusu değil.
her şey gayet açık bir şekilde ve elbette Türkçe anlatılmış durumda, kurulumu yapan kişiyi çok kolay yönlendiriyor. ancaaak ;)
Dikkate en çok değer konu ise sabit disk bölümlendirme! Linux’da acemi olanların aklı, burada biraz karışabilir ve sabit disklerinde korumak istedikleri dosyaları sonsuza dek kaybedebilirler ;) çünkü, Linux sistemlerin sabit diskleri biçimlendirmesi ile Microsoft ürünlerininki apayrı! bu nedenle, eğer hem Windows’um olsun hem de sabit diskimin boş kalan bir kısmına şu Pardus’u kurup bir deneyeyim diyorsanız, Linux kurmada başarılı tecrübeleriniz yoksa denemeyin derim, ya da çok dikkatli olun..
yok kurduğum sabit disk, boş ya da gözden çıkartabilirim diyorsanız,otomatik biçimlendirmeyi seçerek kuruluma devam edebilirsiniz. ( gözden çıkarmayı sakın “ çöpe gitme,bozulma “ olarak algılamayın, sadece biçimlendirme bakımından, yoksa diskinize daha sonra Windows biçimlendirmesi [ format] uygulayabilir ve kullanabilirsiniz )
Bu durumda Pardus sisteminiz’e tam olması gerektiği gibi ancak önceden belirlenmiş bir şekilde kurulacaktır.
kurulum bitiminde siz’den bir kullanıcı adı ve parolası oluşturmanız birde Root ( kök ) parolası oluşturmanız istenecektir. ikisini de boş geçmemenizi şiddetle tavsiye ederim. özellikle Root parolasını,Güvenliği sağlayan en önemli uygulamalrdan olan bu parolayı Pardus üzerinde bir ayar gerçekleştirmek istediğinizde, sizden isteyecektir. eğer bu parolayı oluşturmamış iseniz sisteminiz size ayar yaptırmayı ret edebilir ;) bu da verimli çalışmanızı elbette büyük oranda engelleyecektir.
Ben Linux üzerinde o kadar da deneyimli değilim, birkaç sefer denemişliğim vardır, hepsi bu! yani şöyle komut penceresini açıp ta donanım yazılım tanıttığım yoktur Linux’a :) ama disk bölümlendirme işlemini kazasız halledebilecek durumdayım :) birde ekran kartımı tanıtmayı başardım…
Sistemi kurup Masa üstüne ulaştığımda Kaptan yapılandırma yazılımı bana birkaç ayar yaptırdı,fare, duvar kağıdı ayarı vs…
ekran kartımı her zamanki gibi tanımamış ve beni en fazla 800×600 benek ( pixel ) bir çözünürlükte karşılamıştı Pardus.
Düşündüm ve bende bir yazı dizisi hazırlamaya karar verdim. kurulumu benimki gibi tamamlanan kişilere çeşitli ekran görüntüleriyle birlikte, örneğin; dosya yöneticisini kullanmak, ethernet ya da ekran kartı ayarlarını kurcalamak gibi kendimin çözdüğü ve ilerde beraber çözeceği problemlerin üstesinden geldiğimiz yazıları aktarmayı hedefliyorum.
şu anda ses kartımdan ethernet e, 1024×768 benek ( sistemimin desteklediği en fazla çözünürlük ) görüntümden İnternet’ime her şeyim etkin durumda :)
bir yandan Pardus’un sunucularından en son paketleri güncellerken ( kotalı ve dünya’nın en pahalı ADSL‘ine rağmen, yani öyle atla deve değil inenler ;) ) diğer bir yandan da Kopete ile MSN hesabım da ki kişiler ile sohbet ediyorum. ha birde FireFox‘da cabası ;) şimdi de bu yazımı,yine Pardus gibi açık kaynak ve ücretsiz ofis uygulaması olan Open Office, Writer ile yazıyor ve bloğum sosyalmekan.com‘a ekliyorum…
yazımın ikinci bölümünde, dosya yöneticisi ve ekran kartı ayarlarını anlatmaya çabalayacağım, Pardus’u beraber keşfedelim. bekleyin…sevgiler, Emrah SERDAROĞLU ( emsvizyon )

masa üstü resminin büyük hali için tıklayın

Pardus Macerası 1 (Pardus 2007- Felis Chaus )” üzerine 3 yorum

  1. Çok severim Pardus’u ama bir türlü ısınamadım KDE’ye. Ancak ethernet kartımı kendiliğinden tanıyan tek linux dağıtımı. Ubuntu Feisty bekliyorum. Bir de onu deneyeceğim. İnşallah kartımı tanır. Yoksa yeni bir ethernet kartı alacağım.

  2. KDE’ye sırf Pardus’un hatırı için alıştım diyebilirim. Ubuntu’dan şaşmazdım haliyle Gnome’dan da ama her şey bir kenara Pardus kullanmak için zemberek bile yeterli bahane. Deposu sağ olsun hep bir kenarda duran Ubuntu artık yandaki bir işletim sistemi bile değil Felis chaus‘dan sonra…

    (Sanırım Windows’un intikamını alıyor Pardus… bakalım o tahtını kime kaptıracak?)

  3. evet zemberek neden windowsta yok pardus üzerinde firefox kullanırken çok imrendim ama kullandığım ticari yazılımların mecburiyeti yüzünden işyerinde şu an için mümkün değil gibi görünüyor.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s