Bilim ve Teknik Yenilendi (!?)

orta okul yıllarım’dan beridir edinirim bilim ve teknik dergisini.  hem de her ay hiç sektirmeden edinmeye çalışırım, sayesinde kuantum fiziğinden gök yüzü olaylarına kadar hemen herşey hakkında fikir edindim taa orta okul yıllarımdan beri… hani insanlar beni tanımlamak için bile o derginin ismini kullanabilirler.. ama artık o da değişti. 

60’lı yıllardan beridir günümüze uzanan bilim ve teknik dergisi, ülkemizin yegane bilim kuruluşlarından tübitak‘ın bir yayını. ilk önceleri bir el kitabı, hatta bir nevi broşür kadarken daha sonraları standart bir dergi kalitesine ve boyutlarına ulaşmış tı ki, şimdi bir daha görünüm değiştirdi… artık standart bir dergi boyutlarında ve kalitesinde basılmıyor. o yüzdenmidir bilinmez dergi gazete raflarında göremedim bir mühlet, belkide gözüme çarpmadığı için algılamadım. eski biçimine olan aşinalıktan olsa gerek…

dergiyi görünce ilk önce üzüldüm, sanki üzerindeki ceketi alınmış gibiydi.. bir gazetenin pazar eki gibi duruyordu. eve gidip açtığımda ise içinde ufak bir süprizi vardı. çok eski okurları duygulandırabilecek bir süpriz. bilim ve teknik dergisinin ilk sayısı, aynı şekilde basılmış ve dergiye ek olarak verilmişti… belkide böyle bir hediyenin yükünü hafifletmek için biçim değişikliğine gidilmişti…

1 ocak 1967 tarihli 1 numaralı sayıyı hemen kurcalamaya başladım ki zaten lise yıllarımda okulun kütüphanesinde bilim ve teknik dergisinin eski sayılarına rastlamış onları bol bol okumuştum… yine de kendi arşivim de de eski sayıların olması harika, böylelikle derginin tüm sayılarına eksiksiz sahip olabileceğim… 

içeriği de çok hoş, henüz briç klübü ve elektronik devre şemaları yok. e haliyle ilk sayı… amerika’nın hız verdiği uzay çalışmaları ağırlıklı olarak yer kaplıyor, marsta yaşam olasılığı heln bile tartışılırken, bilim ve tekniğin ilk sayısında bulunması oldukça anlamlı… F serisi savaş uçakları ve lazerler de yeni geliştirilen teknik olgular arasında.. ne güzeller, nem, küf, hatta naftalin kokuyorlar :)

ancak güncel bilim ve teknik dergisinin yeni biçimini beğenmedim, alıştırdığı o nezih kaliteden uzak… ayrıca mizampaj da bana ne yazıkki “sızıntı” dergisi okuyormuşum havasını verdi… tamam devir e-dergi devri, bu kadarı bile fazla belki diyebiliriz ama bu bence bilim ve teknik dergisi için geçerli olmamalı.. eminim ülkemizde;; bilimsel gelişmelere aç, bilgisayara internete erişim olmayan\olamayan ama bir şekilde bilim ve tekniğe erişip onu zevkle okuyan gençler, çocuklar var ( şahsen öyleydim ). bence bilim ve teknik eski biçiminde korunmalı ve bu biçim özendirici bir anıt gibi miras niteliğinde saklanmalı…

Bilim ve Teknik Yenilendi (!?)” üzerine 3 yorum

  1. Aynen katılıyorum;
    Yeni sayısını raflarda uzunca süre gördüm ama belli bir yaştaki çocuklar için çıkarıldığını sanıp (yıldız takımı’nı herhalde çok bastılar deyip) neden bu kadar çokça basıldığını sorguluyordum ki bir gün dikkatle bakınca bu derginin maalesef Bilim ve Teknik Dergisi’nin ta kendisi olduğunu görünce moralim bozuldu :( Dergi bence derhal eski formatına dönmeli yoksa çok okuyucu kaybedecek hem de çok…Eski sayıları verecekse eğer isteyen okurlar için paket halinde basılıp verilmesi daha mantıklı. Ben 2008 yılındaki Bilim ve Teknik Dergi’mi istiyorum. Keşke biraz Geo ya da Atlas gibi formatını koruyan dergileri içerik yönünden olmasa da biçim yönünden takip etselerdi.

  2. Bununla birlikte önce genel yayın yönetmeni raşit gürdilek ‘ in ayrılması ardından kadrosunun bir kısmının değişmesi (şimdi ntv bilim dergisini çıkarmaktalar) arka planda başka işlerin de döndüğü izlenimini veriyor. Açıkçası yayın kurulunda kimse kalmamış. hem maliyetlerden bahsediliyor ama bir devlet ve devletin bilim ve teknik ayağı(hoş şimdi bilim ve teknoloji diye absürd bir yaklaşım var bkz:islam ülkelerindeki bilim ve teknik yerine teknoloji yaklaşımı) bir dergiye kapak yapılamıyorsa yazık. Umarım böyle gitmeyecek…

Bir Cevap Yazın

