Ready Player One

RP1-JB-master.4b7db673.jpg

Yönetmenliğini Steven Spielberg’in yaptığı Ready Player One, popüler kültür öğelerinden ufak parçalar sunan bir görsel bulamaç.

Zayıf karakterler ve bir sel gibi akan üstünkörü göndermeler ile bu film ancak speed racer filmi kadar değerli bir yapım.

Kısaca Spielberg’in “tersine” bir matrix yorumu diyebiliriz.
Burada karakterler gerçek ve özgür dünya için değil de, ellerinde var olan tek “güzellik” olan sanal dünya için savaşıyorlar.

Favela kültürü hakim. yani fakirlikten zaten istesek de kurtulamayız, dünya bize eskisi gibi ( yani seyircinin bugünü ve dünü) gibi bir yaşamı artık ne olursa olsun sunamaz, o zaman hayal etme hakkımız için yaşayalım ve savaşalım. Durum bu. sanal bağımlılık için varolan bir kitle. Yani gerçeği geçtim, hayal edebilmek, ya da o hayal dünyasına bağlanabilmek için yaşayan kocaman bir toplum.

Çakma Neo, çakma çakma Trinity, ajan smith ne ararsan var ama doğrudan değil. Doğrudan olan başka ve sürüyle karakter var ama hiç biri bir nostalji yaratmıyor.
Film nostaljiden güç aldığını söylüyor ama geleceğe dönüş arabasını gördüğünde ya da akira’nin motorsikletini ve hatta robotek’i gördüğünde bile aa çok hoş olmuş yahu diyemiyorsun. Film bunu sunamıyor. ( yalan yok, bir tek aduket sahnesinde biraz eğlendim)

Konu desen zaten yok gibi bir şey işte iki paragrafta değinilip geçilecek bir yapıda. Spielberg bu tersine Matrix’i bir video oyunu sinematiği gibi çekmek istemiş ve içine popüler kültür öğelerini doldurmuş, bulamaç edip önümüze sunmuş.

Sanırım Spielberg’in işi artık bitmiş. Emekli olup Florida’da güneşlenip balık tutarken kalp krizinden ölme yaşı gelmiş, klasik Amerikan emeklisi gibi.

Tamam çok vahşice saldırdım, yani şu koca listedeki referansları “Spielberg Matrix yapmış bunu mu anladın?” denebilecek şekilde iki paragrafa sığdırdım ama bir düşünün, tüm bu emek, ince referanslar, kültür, sahneler, replikler, görseller falan hepsi ama hepsi bir anti-matrix versiyonunu gizlemek içindi. hepsi bu.

Üstelik filmin sonunda gencimiz, içinde doğup büyüdüğü gecekondu mahallesine dönmüyor ya da orayı kurtarmıyor, ekip arkadaşlarıyla ganimeti bölüşüp, zengin hayatına geçiyor. eğer fakir değilseniz gerçek hayat katlanılabilir bir yer oluyor mesajı veriliyor. yani ojinal matrix’de köle olmaktansa, gerçek ve özgür zion’da sefalet içinde yaşarım daha iyi diyen “sosyalist” mesaja karşılık, yemişim sizin sefil özgürlüğünüzü, zengin olmadıktan sonra gerçek dünyada debelenmenin manası yok demeye getiriyor bu film.

İşte bu mesajıyla aslında gerçek dünyanın bir özetini, geleceğin distopyasını şimdiden gözlerimizin önüne seriyor. bu nedenle aslında orjinal matrixden daha gerçekci bir mesaj veriyor. hem de bir bilgisayar oyunu sinematiği ile.

Bu arada filmin içindeki bazı sahneler küçük çocuklar için cidden travma yaratabilecek korkunçlukta olabilir. Özellikle Shining referansı cidden çocuklar için izlemesi ve anlaması zor bir sahne olacaktır. O yüzden filmin başındaki 7 yaşındakiler izleyebilir uyarısı aslında çok doğru değil. Filmin tamamı vurdu kırdı ve türlü subliminal mesajlar içerirken, bildiğin karşına bir korku filmi sahnesi çıkıyor. Bunu bilerek izleyin.

Ya da bence izlemeyin. 5/10 https://www.imdb.com/title/tt1677720/reference

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s