Laptop + SSD = Performans!

yaklaşık 2 senedir kullandığım Dell’in Studio 1558 model diz üstü bilgisayarın performansından hiç de şikayetim yoktu ama hani denir ya bir  bilgisayar en yavaş parçası kadar hızlıdır diye, ben de bu söze katılırım. 50’li yıllardan bu yana yani IBM firması günümüz harddisklerinin atasını RAMAC 350‘yi  yaptığından beri çalışma mantığı aynı kalan ve sadece boyutları küçülen sabit diskler bence bilgisayarların CD/DVD vb sürücülerinden sonraki en hantal parçası.  bu yüzden görece ucuzlayan fiyatlarıyla SSD‘ler yatırım planlarım arasına girdi. bu SSD aygıtların ucuz olmadığı dönemlerde ki bir yazımda CF kartları harddisk gibi kullanmanın yolunu anlatan bir yazı yazmıştım, halen bu fakir blogumun en çok okunan yazıları arasındadır :)

bu SSD nedir ne değildir araştırır, düşünür dururken bir arkadaşım kendi bilgisayarına uyguladığını ve çok memnun kaldığını söyledi. OCZ’nin 120 GB SSD‘sini tercih etmişti, şuradan araştırdım, diğer markalarla karşılaştırdım hakkaten okuma yazma hızı ve sata 3 desteği ve de fiyatı ile gayet uygun geldi.

SSD diskler bildiğimzi harddisklerle aynı görevi görüyor. yani bilgileri kalıcı olarak saklamak. hareketli parçası olmadığı yani okuma yazma kafası, içinde bilmem kaç devirle dönen bir manyetik disk vs olmadığı için de daha hızlı. klasik harrdisk üniteleri ( adı üzerinde hard ve disk ) bir plak nasıl çalışıyorsa benzer bir şekilde çalışıyor, manyetik plak gibi düşünün, sadece devir sayısı daha fazla. e haliyle bilgisiyarınızın işlemci ve ram’leri ne kadar yüksek hızlarda ve kapasitede olursa olsun, işletim isistemini ve onun üzerindeki programları çalıştırabilmesi harddiskinizin içinde bulunan diski okuma yazma hızına çok bağlıdır.

e haliyle geek’lik ve dahi nerd’lük sayesinde merak içinde olan bünye, zaten bir yatırım olarak gördüğüm SSD’ye iyice ısındırdı beni. siparişi verdim, perşembe öğleden sonra verdiğim sipariş cumartesi öğleden sonra elime ulaştı.

fotoğraflarını çektikten sonra bunu dizüstü bilgisayarıma takarken videoya kaydetmek de güzel olur diue düşündüm ve acemice bir video hazırladım :) içindeki absürd müzikler için kusura bakmayın, montajı yaparken çok da sessiz olmasın istedim video.

video’nun çok uzun olmaması için bazı aşamaları keserek birleştirdim ancak SSD’yi takmadan önce bilgisayarın ve programların açılış sürelerini video’ya notlar halinde ekledim. bir uyarı vermek gerekirse, videonun sonunda göreceğiniz üzere programların açılış hızları sanki hızlı çekime alınmış gibi görülmekte, ama asla öyle değil. SSD’yi taktıktan sonraki hızlar şaşırtıcı!

SSD’yi taktıktan sonraki gelişimi kısaca toparlarsak,

işletim isisteminin ve üzerindeki tüm programların açılış hızı yaklaşık 10 kat arttı.

harrdisk’in çalışırken çıkardığı titreşim, ısınma ve ses SSD’de yok çünkü hareketli parçası yok :)

işlemci birşeyi okumak ve yazmak için beklenmediği için daha az enerji harcadığı ve dolayısı ile daha az ısındığı için daha verimli çalışıyor, soğutucu fanını üst seviyelerde çalıştırma ihtiyacı duymuyor.

iyi bir yatırım oldu, yıllar içinde daha yüksek kapasiteli türleri çıkacağı ve ucuzlayacağı için sevinmiyor değilim. zaten bir bilgisayarı OS X’den sonra en optimize şekilde kullanan işletim sistemi olan linux’un ubuntu 12.04 sürümü dizütünde kurulu olduğu için bence performansı daha da bir harika olmuş olsa gerek ( henüz windows bir makine ile kıyaslayama fırsatım olamadığı için “”bence” diyorum )

en nihayetinde, tavsiye ederim. herkes kullansın derim :)

Laptop + SSD = Performans!” üzerine 9 yorum

  1. Linux’u bilmem ama windowslarda ssd kullanılıyorsa birleştirme yapılmaması gerekiyormuş diye duydum.Ne kadar doğrudur bilemem.Ayrıca ben de bir adet Kingston SSD var ne zaman takarım Allah bilir.
    Güle güle kullanın :)))

    1. teşekkürler :) linux’da ms~Windows’daki gibi bir disk birleştirme ihtiyacı ve dolayısı ile özelliği yok, verilerin hepsinin yeri belli. bu diski öneren arkadaşım windows 7 kullanıyor ve veriler devamlı dağınık yazıldığı için windows sayesinde bu ssd diskin ömrü ve verimi ona göre daha iyi olurmuş. ben ona katılmıyorum bu konuda çünkü bu fiziksel bir bellek değil, eğer bir manyetik disk olsaydı yani sıradan bir harddisk olsaydı ve veriler hep aynı yerde aynı durumda kalsalardı manyetik özelliklerden dolayı veriyi okumak yazmak güçleşirdi (bir ihtimal bu da) okuyucu kafa için ama bu ssd’lerde böyle bir şey yok, örneğin bir silisyum atomu 1 diğeri de 0 ı temsil ediyorsa onların uzun bir süre bu konumda kalmaları değerlerinin değişmesi gerektiği zamanda bu açık kapalı konumlarını etkileyemez. yani bu işin de bencesi böyle :) deneme aşamasındayım şu anda, bekleyip görecem haklı mıyım , değil miyim diye…

  2. teşekkürler arkadaşım. çok faydalı bir yorum olmuş. peki hibrit hdd yada ssd ler hakkında bilgin var mı?

  3. 32gb ssd ve 400gb hdd hibridi olan asus ultrabook ux32vd var bende.hızı artırıp hdd cızırtı sesini azaltmanın en kolay yolu nedir acaba?fan sesi de geliyor bazen. cihazı yeni aldığım için hemen servise verip pc’siz kalmak istemiyorum :)

Yorum bırakın